De Pen, Henk van der Haven

 

Mijn naam: Henk van der Haven, getrouwd met een geweldige vrouw, twee (nog jonge) kinderen, thans rijdende op een bijna antieke Honda Nighthawk 700 uit 1984, Amerikaans model.. Ben sinds 1990 woonachtig in het zeer aardige dorp Olland. Daarvoor woonde ik in Hoornaar , een klein dorp in de Alblasserwaard (Z-Holland), een kilometer of acht boven Gorinchem. Al vroeg wist ik dat ik motor wilde gaan rijden. Tegen de uitdrukkelijke wil van mijn ouders kocht ik op mijn twintigste mijn eerste motor, een Honda 250, tweecilinder. Na een jaar ongeveer vond ik het vermogen en de snelheid van deze motor niet voldoende om er lekker op te rijden. Dus uitgekeken naar een andere. Mijn oog viel op een Honda 500, een viercilinder. Hierop een jaar of twee met veel plezier op gereden: zeer betrouwbare motor. Er mankeerde echter ėėn ding aan: fatsoenlijk bochtenwerk was moeilijk, de motor begon te ``kwispelen`` wanneer je wat snel door een (lange) bocht wilde. Een euvel van Honda vroeger Daarna was het de beurt aan een 1000 cc.: een Honda Goldwing. Je ziet; ik was aardig merken-trouw. Met deze Honda heb ik ook vele uren plezierig gereden. Wel heb ik er het een en ander aan veranderd, want zo´n ding ziet er niet zo vlot uit. Het was een Goldwing uit 1976, dus nog niet zo´n slagschip als die Goldwings van nu, met hun versnelling achteruit. Trouwens, ik ben maar een klein persoon, met en gewicht van krap 65 kg, terwijl die motor 275 kg woog. De veranderingen die ik aanbracht was: een hoger stuur(mede voor een betere macht over de zware motor), vier Bullet uitlaten (in plaats van die 2 kachelpijpen die er origineel onder zitten), twee verstralers op beugels die de cilinders beschermen. Kortom een wat vlotter uiterlijk en een dijk van een toermachine. Heb met deze motor vele kilometers gereden. In 1981 toerde ik drie weken, grotendeels in mijn eentje en met een sheltertje achterop de motor, door Zwitserland en Oostenrijk. Fantastisch. Eėn van de meest geweldige periodes van mijn leven. Zoals toeren rondom het meer van Genėve, rijden door schilderachtige dorpjes, of een overzichtelijke bochtige spiegelgladde weg waar je ca 5 kilometer vooruit kan kijken voor je……… Dat heb je in Zwitserland. Magnifiek!!!! De motor die ik nu rijdt heeft al het een en ander meegemaakt, maar hij bevalt me goed en heb het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem weg te doen. Loopt als een tierelier, en wanneer op toeren best een snelle jongen. Er rammelt af en toe iets los (nummerborden, achterlichten, knipperlichten, etc.), zoals een aantal leden van de club wel weten, maar.. wie heeft er nu nooit iets? Thuisgekomen herstel ik de boel , schroef weer iets vast, en dan gaat tie weer een toerrit mee. Toen er in 1997 een aantal mensen het idee lanceerden om een motorclub in Olland op te richten, was ik direct enthousiast. Vanaf het begin ben ik secretaris van de club. Overigens stel ik ook het clubblad samen en verzorg grotendeels de redactie, maar dat gaat nu iemand anders doen, omdat mij de tijd gaat ontbreken. Volgens planning verhuis ik einde dit jaar of begin volgend jaar naar Schijndel. Geen reden om afscheid te nemen van de club, maar wellicht is het tijd voor een ander lid van de club om een tijdje secretaris te zijn.

Henk v.d. Haven

Ik geef de pen aan ……Martin Koolen, want ik ben er tussen geslopen vanwege de korte tijd dat kopij kon worden ingeleverd. Martin was al gekozen door Henk van Weert.